Viktig info - Att tänka på inför din kryssning.

Ta del av nedan

Det är viktigt att fylla i sina kontakt- och passuppgifter för att er kryssningsbiljett skall skapas. Därför bör detta göras direkt efter ni bekräftat er bokning genom att erlagt handpenningen på resan. Ni loggar då in er på MSC Cruises hemsida, https://www.msccruises.se/min-bokning/checka-in

Och fyller i passuppgifter och kontaktuppgifter allt som är obligatoriskt och markerat med en *

Detta gör ni enkelt genom att gå in på ovan länk, fyll i era fullständiga namn för- och efternamn så som det står i er bokning samt bokningsnummer som gäller hos rederiet. Detta finner ni även under Min Resa.
Detta är detsamma som web check-in hos MSC Cruises men det är viktigt att göra det i god tid innan avresa för att kryssnings biljetten skall skapas!

Ni rekommenderas att göra web check-in online på MSC Cruises hemsida innan avresa så det går fortare i hamnen vid ombordstigningen. Web check-in är öppen fram till 48 h innan avgång. Följ länken och logga in er för att checka in: https://www.msccruises.se/min-bokning/checka-in

Här finner du uppdaterad info vad som gäller just nu: https://www.msccruises.se/health-and-safety-measures

Du vet väl om att MSC Cruises har en egen app, se till att ladda ner den innan du kliver ombord på din kryssning. Du loggar in med namn och bokningsnummer som enligt din bokning. Appen söker du upp enkelt i din App Store eller PlayStore - MSC for Me!

Här kan du se hela rutten för din kryssning, läsa mer om alla utflykter som erbjuds i varje hamn, information om fartyget - de olika däcken, barer & lounger, underhållning, wellness & sport, barnklubbar, butiker och övriga faciliteter ombord. Här finns även information om samtliga restauranger ombord och om de är inkluderade eller ej under din kryssning. Det finns även special restauranger ombord som inte ingår och dessa kan man boka in mot en kostnad såklart, detta gör du via hemsidan på min bokning eller alternativt i appen när du är ombord. Det går självklart även att kontakta restaurangerna direkt ombord för att ev göra en bokning.

Här finns även annan matnyttig information inför din kryssning gällande ombordstigning, hur det fungerar ombord, bra att tänka på, säkerheten ombord samt avstignings procedur och mycket mera.

Du kan även chatta med andra resenärer ombord via appen om ni är ett större sällskap som reser ihop men inte vill köpa till något internetpaket.

OBS! MSC for Me fungerar endast på nedan nämnda fartyg.
*Tillgängligt för gäster som reser på MSC Grandiosa, MSC Bellissima, MSC Meraviglia, MSC Virtuosa, MSC Seashore, MSC Seaside, MSC Seaview, MSC Seascape, MSC Euribia, MSC World Europa och MSC Splendida (endast på engelska och när kryssningen är från Kina).

För att boka in utflykter, special restauranger, aktiviteter, internet, spa med mera gör du det via inloggningen på hemsidan MSC Cruises under fliken Min bokning - hantera min bokning eller i appen MSC for Me när ni väl befinner er ombord.
Här kan du läsa mer alla tillval och mervärden du kan boka till på din kryssning för att skräddarsy resan precis så som du önskar. Tips! Förboka önskade utflykter hemifrån då det är begränsat antal platser så du kommer med på de du önskar.

Ett varierat utbud av uppträdanden och shower är inplanerat för varje kväll: internationella musikaler, klassisk och modern musik, dans, mimartister, trollkarlar och jonglerare. Underhållningsteamet gör sitt yttersta för att varje kryssning ska vara njutbar. Kvällsunderhållningen presenteras i Daily Programme som levereras till din hytt dagligen.

Följande aktiviteter anordnas regelbundet på alla fartyg: Professionella danslektioner, fitnessgrupper, poolgames, konst och hantverk, danskvällar, temakvällar, lagsporter, brädspel, karaoke, talangjakt, fun nights, frågesport, sportaktiviteter. Fråga personalen och läs Daily Programme för mer detaljerad information.

MSC Cruises har byggt stora teatrar på alla fartyg för att varje gäst ska ha en bekväm plats. Gäster kan se en av de två föreställningarna per kväll och tiderna är anpassade till de olika middagssittningarna. Eftersom samma föreställning visas två gånger så finns det plats för samtliga passagerare. På nyrenoverade MSC Armonia, MSC Sinfonia, MSC Opera och MSC Lirica finns ibland upp till tre föreställningar varje kväll. Även Meraviglia har tre shower varje kväll. På dessa fartyg bör platser bokas i förväg.

Underhållningen och aktiviteter varierar mellan olika kryssningsrutter. Aktiviteter genomförs även då fartyget befinner sig i hamn, bland annat: professionella danslektioner, fitnessgrupper, lekar och spel osv.

Ute till havs är det inte möjligt att använda ett vanligt internet som man kan göra i land. Istället måste internetuppkopplingen ombord ske via satelliter för att uppkopplingen ska fungera.
Internetuppkoppling finns tillgängligt i allmänna utrymmen och i de flesta hytter och sviter. Det som behövs för att kunna surfa är ett av MSC Cruises internetpaket och en mobil, surfplatta, laptop eller annan enhet. Saknar man en enhet att surfa med finns det datorer i deras Internetcafé ombord på fartygen.
MSC Cruises erbjuder två olika internetpaket för olika behov och för olika antal enheter som kan bokas innan avresa.

https://www.msccruises.se/min-bokning/hantera

Dagligt program
Daily Programme är ett dagligt informationsblad som levereras till hytten varje kväll inför nästa dag. Här finns viktig information om livet ombord, intressanta fakta om omgivningen eller fartyget, tider för aktiviteter, måltider och annat som kan vara bra att veta. Man får också Daily Specials som listar dagens aktuella erbjudanden, t.ex. i butiker, restauranger eller barer.

Karta
En karta över fartyget finns i varje hytt. För flera av fartygen finns också kartor att ladda ner på respektive fartygssida på hemsidan.

Butiker ombord
Alla fartyg har Tax Free-butiker, hår- och skönhetssalonger och fotoservice. Alla gäster i MSC Yacht Club kan nyttja tjänster för privat shopping utanför butikernas öppettider, exklusiva visningar av utvalda smycken i sviten och personlig leverans av köpta föremål till sviten.

Egen mat och dryck ombord
Man får inte ta med sig egen mat och dryck ombord, men däremot kan mat och dryck köpas ombord. Denna regel gäller även vid ombordstigning efter besök och utflykter i land.

Roomservice
Roomservice finns tillgänglig dygnet runt. Ring 99 från telefonen i hytten för att prata med receptionen / Guest Service.

Tvättservice
Ombord finns tvättservice som kan fås mot en avgift. En komplett prislista finns i hytten. Ring 99 från telefonen i hytten för att prata med receptionen / Guest Service.

Temperatur
MSC Cruises säkerställer att inomhustemperaturen är behaglig och hänsyn tas till rådande väderförhållanden. Temperaturen i hytten går att reglera med termostaten.

Solstolar och badhanddukar
Solstolarna finns tillgängliga utan kostnad för passagerarna. De kan inte bokas, och gästerna ombeds att inte ockupera dem med personliga saker under längre frånvarostunder (mer än 30 minuter).

Badhanddukar finns runt poolerna eller i hytten. Dessa ska returneras efter användning. Icke återlämnade badhanddukar kan debiteras gästernas ombordkonton.

Rökning
Rökning är endast tillåten i specifika områden ombord.

Rökning är inte tillåten i närheten av restauranger och bufféer där det serveras mat och inte heller i Medical Centre, barnklubbar, korridorer eller hissfoajéer, samlingsplatser för grupper (t.ex. vid säkerhetsövningar, avstigning eller avresa för utflyter), allmänna toaletter eller barer i anslutning till platser där det serveras mat. Rökning är inte heller tillåten i hytter eller på balkonger.

Ombordstigningen påbörjas vid tiden för Check-In som framgår av kryssningsbiljetten. 2-3 timmar innan fartygets avgångstid. Kund ska förhålla sig till incheckningstiden som finns skrivet på deras biljett. Det är viktigt att ha med sig e-biljetten och embarkation form korrekt ifyllt med alla personuppgifter vid ombordstigningen.

Ombordstigningsrutinen skiljer sig något mellan olika fartyg.

Planerar du att resa med barn under 18 år? Då är det viktigt att du som vuxen har med alla dokument som krävs. Om du reser som ensam förälder, vuxen som inte är förälder eller vårdnadshavare till barnet – exempelvis som mor- eller farförälder, syskon, moster, eller vän – kan du behöva svara på frågor vid incheckning på flyg, hotell och kryssning. Detta gäller även om barnet har ett annat efternamn än ditt.

För att undvika problem bör du alltid ha med dig relevanta dokument som visar din relation till barnet samt ett skriftligt tillstånd från barnets föräldrar eller den andra föräldern. Reser du som ensam förälder med barn under 18 år och barnet har annat efternamn, behöver du kunna uppvisa födelseattest för barnet som bevisar föräldraskap. Vuxna som reser med barn under 18 år som de inte är föräldrar till (gäller även släktingar) måste kunna uppvisa pass, en bekräftelse underskrivet av barnens föräldrar att barnet har tillåtelse att medfölja, samt kopia av passen och födelseattester till barnens föräldrar. I vissa tillfällen behövs också ett bekräftelsebrev signerat av jurist eller annan behörig. Kontrollera vad som gäller på just det rederiet som du ska resa med.

Följ länken för att läsa mer om vad som gäller för just din resa

Varje gäst ansvarar för att ha med sig alla resedokument som krävs för att stiga ombord på fartyget i den aktuella avresehamnen – till exempel ett giltigt pass och de eventuella visum som krävs för alla stopp under kryssningen. Resenären ansvarar också för de eventuella vaccinationer som krävs för resmålen som besöks under kryssningsrutten. 

Notera att MSC Cruises inte tar ansvar för rådgivning angående resedokument eller inreseregler. Gäster som saknar de dokument som krävs för ombordstigning eller inresa i de aktuella länderna kommer att nekas ombordstigning utan ersättning. För frågor om vad som gäller för en specifik resrutt hänvisar till det aktuella landets ambassad eller vårt Contact Center.

MSC Cruises och dess anställda strävar efter att kunna erbjuda bästa möjliga service för alla gäster, även gäster med funktionsnedsättningar.

MSC Cruises bör meddelas om alla särskilda behov via vårt Special Needs formulär som finns att ladda ned på MSC Cruises hemsida och efter ombordstigning även bekräfta sina behov vid receptionen, Guest Service eller hovmästaren. Förutom formuläret kan ett intyg som bekräftar att det är lämpligt för gästen att åka på kryssningen komma att begäras in.

Gäster ska informera Cruise Market som sänder över formuläret till MSC Cruises om särskilda behov vid bokningstillfället eller senast två arbetsdagar innan avresan. Efter denna deadline kan det hända att MSC Cruises inte kan tillhandahålla den assistans som behövs. På alla fartyg finns särskilda hytter som är anpassade för gäster med funktionsnedsättningar och rörelse nedsättningar, med extra golvyta och mer plats för rullstolar och andra hjälpmedel. Dessa hytter bör efterfrågas vid bokning.
En person med funktionsnedsättning kan resa själv förutsatt att personen är oberoende av assistans.

De flesta av utflykterna passar även gäster med funktionsnedsättning eller rörelsenedsättning, men vi rekommenderar alla våra gäster att läsa igenom utflyktsprogrammet som kan fås vid Excursion Office ombord.

Peritonealdialys kan utföras ombord vid Medical Centre om gästen har alla nödvändiga läkemedel och utrustning med sig. Den utrustning och de maskiner som används för hemodialys kan bara tas med ombord på vissa kryssningar. För ytterligare information om denna tjänst kontakta oss på info@msccruises.se.

Gäster med allergier eller intoleranser måste informera Cruise Market som sänder vidare till MSC Cruises om sina behov via MSC Cruises Special Needs formulär som finns att ladda ned på MSC Cruises hemsidan och efter ombordstigning även bekräfta sina behov vid receptionen, Guest Service eller hovmästaren.

MSC Cruises innehar certifiering från Bureau Veritas för servering av glutenfria menyer över hela världen (kod 20 ppm) i huvudrestaurangerna ombord på MSC Preziosa, MSC Divina, MSC Splendida, MSC Fantasia, MSC Magnifica, MSC Poesia, MSC Orchestra, MSC Musica, MSC Meraviglia, MSC Seaside, MSC Seaview och MSC Bellissima. All glutenfri mat är lagad av utbildad personal i särskilda kök ombord, av råvaror som förvarats i särskilda utrymmen framtagna i samarbete med Italian Coeliac Societys Cruises Project, enligt rådande säkerhetsregler och direktiv.

På MSC Armonia, MSC Sinfonia, MSC Opera och MSC Lirica finns endast ett begränsat utbud av färdigförpackade glutenfria snacks som kex, croissanter, kakor och muffins. På det nya fartyget MSC Grandiosa kommer MSC Cruises att påbörja certifieringsprocessen med Bureau Veritas efter sjösättning, för tillstånd att servera glutenfria menyer även på dessa fartyg. Denna process beräknas vara genomförd inom en månad efter fartygets första avresa. Vi ber våra glutenintoleranta gäster kontrollera att glutenfria menyer finns tillgängliga i samband med bokning av kryssning på dessa fartyg. För frågor om annan specialkost än den som tagits upp här, kontakta Contact Center.

Alla MSC Cruises fartyg har ett välutrustat Medical Centre som leds av fartygsläkaren och annan medicinsk personal. Centrets öppettider framgår av fartygets Daily Program. Vid akuta behov finns ett journummer att ringa dygnet runt. Förutom vid nödsituationer tas en avgift ut för medicinsk service. Information om priser fås ombord. Gäster som får betala för medicinsk service under kryssningen kan sedan kontakta sitt försäkringsbolag för att begära ersättning efter kryssningen.

Utbildade och certifierade ledarhundar tillåts alltid ombord förutsatt att de är vid god hälsa och har alla dokument som krävs för att komma in i de länder som besöks under kryssningen. Gästen kommer i förväg att informeras om vilken typ av boende som finns tillgängligt för djuret, eventuella faciliteter och förfarandet för ombordstigning och avstigning. Gästen är personligen ansvarig (med hjälp av vårdare om tillämpligt) för förvaring, utfodring och allmän vård av djuret.

Alla hytter är utrustade med en minibar, TV, Interaktiv TV (fartyg i Musica- och Fantasiaklass), säkerhetsbox, hårtork, luftkonditionering och telefon. Läs mer om vilken utrustning i resepektive hytt på hemsidan. OBS! dock ingår ej minibaren utan är mot extra kostnad oavsett om du köpt till ett dryckespaket.

Säkerhetsboxar finns i samtliga hytter.

De enda elektriska apparater som tillåts i hytten är elektriska rakapparater och hårtorkar, batteriladdare och datorer. Apparater som genererar värme tillåts inte.

Frukost i hytten serveras varje morgon förutom på ombordstigningsdagen, mellan kl. 7 och kl. 10. Detta ingår utan extra kostnad för de som reser med Fantastica-, Aurea-, Wellness- eller Yacht Club-upplevelsen, medan det kostar €/$3.50 för gäster som reser med Bellaupplevelsen. Det finns en meny tillgänglig i hytten. För att beställa frukost väljer man vad man vill ha och hänger sedan upp menyn på dörrhandtaget utanför hytten kvällen före.

Två resväskor och två handbagage per person får tas med ombord. Läs på biljetten för exakt information om vad som gäller för den specifika kryssningen.
Innan ombordstigningen ombeds alla gäster märka upp sitt bagage med tagsen som levereras tillsammans med kryssningsbiljetten och lämna över det till MSC-personalen vid terminalen. Bagaget kommer att levereras till hytten strax efter ombordstigningen.

Dagen innan kryssningens slut kommer gästerna få information gällande avstigningen i sin hytt tillsammans med nya bagagetaggar. Uppmärkt bagage lämnas utanför hyttdörren kvällen innan avstigning. Bagaget kommer att hämtas upp och levereras direkt till terminalbyggnaden under avstigningen.

Notera att rutiner för ombordstigning och avstigning kan variera mellan olika hamnar.

MSC Cruises, företagets anställda eller resebyråer tar inget ansvar för förlorat, förstört eller stulet bagage eller personliga tillhörigheter.
Om bagage eller personliga tillhörigheter försvinner eller förstörs bör personalen kontaktas omedelbart på plats.

MSC Voyagers Club är ett lojalitetsprogram för MSC Cruises gäster. Det är MSC Cruises sätt att belöna sina mest trogna resenärer.
MSC Voyagers Club är gratis och enkelt att gå med i. Att vara medlem i klubben är ett bra sätt för kryssningsälskare att uppleva livet ombord och i land samtidigt få fina förmåner och samla poäng. Ju oftare man kryssar med MSC Cruises, desto bättre förmåner.

MSC Voyagers Club-poäng ger dig även medlemsrabatter på kryssningar med MSC Cruises och det finns också ett antal andra medlemsförmåner att dra nytta av under kryssningen. Sök ditt medlemskap redan idag om du inte redan har ett. Har du ett medlemskap i MSC Voygaer Club vänligen kontakta oss på Cruise Market så lägger vi in det på din bokning så du kan samla ytterligare poäng på din bokade resa!

https://www.msccruises.se/min-bokning/msc-voyagers-club

Tänk på att om din kryssning utgår från en hamn i USA eller din kryssning avslutas i USA eller kanske har ett stopp i USA. Det är då viktigt att du ansöker om inresetillstånd för att få resa in i USA. Utan inresetillstånd för USA kommer du nämligen inte in i landet.
Det är bra att göra ansökan i god tid inför din resa, tänk på att det kan ta upp till 72h innan den blivit godkänd och när du fått ett godkänt inresetillstånd för USA är det giltigt i 2 år. ESTA (inresetillstånd) söker du enkelt via nedan länk och kostar ca 21USD/per person.
Det är resenärens egen skyldighet att se till att samtliga handlingar är godkända och klara inför sin resa!

https://esta.cbp.dhs.gov/esta